Thursday, January 1, 2009

Sekalung Budi

Segalanya tidak pernah dirancang dan diduga. Tidak pernah saya impikan di suatu hari nanti saya bakal menjadi seorang penulis. Semuanya kerana doa dari insan-insan tersayang dan juga sahabat seperjuangan maka terhasil juga akhirnya novel pertama ini berjudul Anak Penarik Beca. Penglibatan saya selama lebih 15 tahun di dalam menghasilkan skrip drama TV dan Filem tidak pernah mengimpikan apa-apa selain dari mencari nafkah yang halal untuk anak dan isteri.

Namun ini semua adalah rahmat dari yang Maha Esa. Skrip drama Anak Penarik Beca telah berjaya memenangi anugerah skrip terbaik di dalam Festival Anugerah Seri Angkasa 2006. Bukan itu sahaja, melalui skrip ini juga telah mengangkat pelakon veteran Wan Hanafi Su menjadi pelakon terbaik termasuk juga Pelakon Pembantu terbaik dan Penataan Cahaya Terbaik di dalam festival yang sama.

Drama Anak Penarik Beca yang disiarkan di RTM 1, merupakan sebuah kisah yang jarang-jarang cuba diketengahkan oleh mana-mana penulis. Kemerdekaan negara yang berusia 50 tahun kini bukan sahaja lahir dari kisah perjuangan pemimpin, barisan tentera mahupun ahli politik tetapi juga dari insan-insan kerdil seperti Idris Beca seorang penarik beca tua di Negeri Melaka.

Justeru itu saya abadikan novel ini untuk seluruh insan-insan kerdil yang telah berjuang menegakkan kemerdekaan dengan cara mereka sendiri. Mereka yang melihat dengan mata kepala mereka, mereka yang merasa pahit dan getir ditindas dan mereka juga yang sebenarnya mengenal erti kemerdekaan sejati.

Buat isteri tercinta, Adza Irdawati Adenan, putera puteri ku Adza Danial Haiqal, Adza Danina Kirana, Adza Kasih Safea dan juga Adza Isabella, terima kasih kerana sentiasa menjadi sumber inspirasi pada setiap karya-karya yang papa hasilkan selama ini.

Kepada sahabat-sahabat ku, Misnin, Jurey Latif, Azharuddin, dan ramai lagi terima kasih kerana menjadi penyokong setia sahabat mu yang kerdil ini.


Martias Mohd Ali
Penulis


Martias Mohd Ali dilahirkan pada 1968 dan telah bergiat di dalam bidang penulisan skrip drama TV dan filem semenjak 1990. Pernah memegang jawatan sebagai Senoir Writer di Astro Ria. Beliau juga merupakan salah seorang dari panel skrip penilai FINAS.

Di antara judul drama pernah mendapat tempat di hati peminat adalah seperti drama Hari-hari Terakhir Seorang Perempuan, Zaharul VS Zarina, Drama bersiri Idris Beca, Sitkom Suasana, Air Mata Papa, Aidilfitri Dibulan Syaban, Manaf Astro, Nek Nak, Fobia, Merdeka Ajit Merdeka Ajis, Merahnya Biru, Buku Lama Diari Baru dan banyak lagi.

Dramanya yang berjudul Hari-hari Terakhir Seorang Perempuan juga berjaya memenangi Anugerah drama Terbaik Anugerah Seri Angkasa dan juga calon finalist di anugerah Skrin TV3.

Beliau juga pernah terpilih mewakili Malaysia di dalam Screenwriting Expo 5 bertempat di Hollywood Los Angeles CA pada 18hb -24hb Oct 2006.