Tuesday, January 18, 2011

Mampukah ANAK menakluk festival dunia


Mungkin tidak ramai yang mengetahui tentang sebuah filem pendek berjudul ANAK. Filem pendek ini telah mendapat kelulusan dana penerbitan dari FINAS melalui seorang pengarah CGI En Amru Najmi. Tercabar dengan sindiran dari wakil penganjur festival filem pendek dari negara matahari terbit yang mengatakan bahawa filem pendek kita amat jauh ketinggalan maka aku megesyurkan supaya Amru membuat sesuatu. Akhirnya kami mendapat satu ilham untuk menjadikan isu pemanasan global sebagai plot utama penceritaan.

2 Pelakon dari Amarika, 1 dari Hungry, 1 dari Afganistan 1 dari Iran dan 2 dari Nigeria turutmemberi sumbangan dalam ANAK

Bukan mudah untuk mendapatkan plot yang amat asing untuk masyarakat kita prktiskan. Dalam tempoh tidak sampai 1 bukan, ANAK harus sampai ke meja penganjur festival. Logikanya memang mustahil. Penglibatan kesan khas CGI merangkumi hampir 50% jalan cerita. Amru terpaksa lepas tangan kepada seorang pengarah kerana dia harus mengendalikan kerja CGI sepenuh perhatian. Aku terlibat sepenuhnya di dalam memastikan skrip ANAK betul-betul berkesan dan kerana itu arahan diberikan oleh FINAS untuk aku memimpin Amru Najmi dalam penerbitan ANAK.

Jalan terbaik, aku menawarkan diri sebagai pengarah TANPA sebarang bayaran. Bukan itu sahaja, aku juga tidak meletak sebarang bayaran untuk skrip yang aku garap semula. Aku buat demi maruah seluruh raykat Malaysia yang mahukan sebuah filem pendek yang mampu menjadi kebanggan semua.
DOP Mohd Noh Kassim (Matnor Kudung) yang juga DOP untuk filem Magika dan Merong Mahawangsa

Beberapa nama besar ditawar untuk menerajui ANAK. Kecewa aku. Kecewa sebab soalan pertama mereka, berapa budget? Bila disebut sahaja budget, mereka sepi tanpa berita. Ahkirnya aku bertemu Kat Hassan seorang peserta rancangan Mentor terbitan TV3. Setelah berbincang dan menceritakan hasrat ANAK, akhirnya dia bersetuju. Ternyata kehadiran Kat Hassan tidak sia-sia dan dia memberi lebih dari apa yang aku harapkan.

Kat Hassan @ Kat Mentor

Aku beri tahu Amru yang aku perlukan 300 orang extra. Dia tepuk dahi. Realitinya dana yang di perolehi tidak mampu memenuhi pemintaan aku. Facebook merupakan medium yang terbaik untuk aku mendapatkan extra. Hampir100 orang datang untuk ujibakat. Aku pilih semua sebab aku anggap mereka semua ikhlas.

Namun setelah mengetahui ini merupakan sebuah filem pendek, ramai yang menarik diri. Mereka beranggapan filem pendek tidak ada kelas seperti drama dan filem cereka. Aku kecewa dengan mereka semua. dalam 100 orang aku rasa kurang 20% yang hadir untuk pengambaran.

Babak CGI dalam ANAK

Botak, seorang pengurus produksi menggaru kepala. Aku mahu extra yang ramai juga tetapi dengan budget yang sedikit. Aku mahukan Redcam. Aku mahukan Steadycam. Aku mahukan kren. Dalam masa yang sama kos CGI juga menyamai jumlah dana yang diterima.

Amru Najmi Othman juga mempunyai syarikatnya sendiri iaitu Two Tones Sdn Bhd. Setelah dia memikir panjang, dia menghantar bill CGI itu ke syarikatnya sendiri. Tapi aku meyakinkan Amru bahawa ini merupakan satu pelaburan yang akan membawa semua yang terlibat ke persada dunia. Itu janji aku.


Anatara barisan pelakon yang terlibat dalam ANAK

Sehingga kehari ini selepas 1 bulan ANAK siap sepenuhnya, Anak telah berjaya masuk ke peringakt akhir beberapa festival filem di seluruh dunia. Aku mendapat e-mail dari Festival De' Cannes yang anak di dalam senarai pemilihan akhir.

Impian dan janji aku pada semua yang terlibat, aku akan bawa anak ke Academy Award pada tahun hadapan. Kepada yang terlibat dalam penerbitan ANAk aku ucapkan terima kasih dan insyaallah habuannya akan datang tidak lama lagi.

25hb Jan. 2011, ANAK akan bertanding di dalam PROFIMA Award dan pada 26hb Jan. Aku akan ke India membawa ANAK yang terpilih di antara 5 calon akhir bagi merebut anugerah di SCRIPT INTERNATIONAL SHORT FILM AWARD.

Sehingga kini ANAK akanmenyertai 17 pertandingan filem pendek di serata dunia. Doakan.




Festival yang ANAK sertai.
  1. Script International Shortfilm festival Kerala India
  2. Profima Award Malaysia
  3. Festival De Cannes France
  4. Short Shorts Asia Film Festival Tokyo Japan
  5. Mecal short Film festival Of Barcilona Spain
  6. Festival International Trains, Métro Et Cinéma – Paris Fr ance
  7. Cineposible International Film Festival – Almendralejo Spain
  8. Manlleu Short Film Festival – Manlleu Spain
  9. Green Film Festival in Seoul (GFFIS) Korea
  10. International Short Film Festival Detmold 2011 Germany
  11. VIS Vienna Independent Shorts 2011. Austria
  12. MUNICH INTERNATIONAL short film festival Germany
  13. DokuFest-Int.Documentary and Short Film Festival. Kosovo
  14. 9th Festival Signes de Nuit 2011. France
  15. MuVi-Preis für das beste deutsche Musikvideo Germany
  16. CrankCookieKurzfilmtage Germany
  17. 27th Hamburg International Short Film Festival Germany

Kesan Khas CGI oleh Amru Najmi dan Two Tones Sdn Bhd


Gambaran masa akan datang dalam ANAK.


Makmal ANAK


Pokok besar yang sebenarnya CGI


Duplikasi orang dan background CGI


Makmal ANAK


4 comments:

bicara mak dara said...

niceeeeeeeee

Razali Razak said...

Wah! Baru sy tau citer sebenar. Insyallah bro. ANAK akan berjaya. Rasa berbangga dpt join penggambaran ari tu.

JZ Business World said...

wahh! tahniah yass! sungguh bangga dengan yas n d'adza family.. :)

4umyfans said...

teman baru tau hal sebenarnya. minta maaf, abang martias. hari tu teman tak dapat join casting sebab teman ada final exam. tak pe, mungkin teman akan join abang di projek seterusnya. insya Allah.